جعل کپی-انتقال در تصاویر دیجیتال و کشف آن

جعل کپی-انتقال یکی از متداول ترین روش هایی است برای مخدوش کردن تصاویر. در این روش بخشی از تصویر اصلی کپی شده و به قسمت دیگری از همان تصویر انتقال داده می شود و چسبانده می شود. اینکار معمولا  به منظور پنهان کردن جزئیات تصاویر انجام می شود.

در این روش جاعل سعی می کند تا با خود تصویر، تصویر جعلی را درست کند و در برابر تشخیص جعل از آن حفاظت کند. اینکه چه قطعه هایی از تصویر انتخاب شود بستگی به خود جاعل دارد و لزومی ندارد که حتما یک قطعه ی بزرگی از تصویر برای جعل استفاده شود بلکه می توان از قطعه های کوچکی استفاده کرد و آنها را در جاهای مختلفی قرار داد.


این تصاویر یک مثال از جعل کپی-انتقال است که قسمتی از زمینه کپی شده و به منظور مخفی کردن ناحیه خاصی از تصویر انتقال یافته و جاگذاری شده است.



از آنجایی که تصویر به عنوان مدرک در جرم شناسی، تحقیقات جنایی، اعمال حقوق، تصاویر پزشکی پرکاربرد است در نتیجه صحت اینگونه تصاویر خیلی مهم است.

هدف از تشخیص جعل احراز هویت یک تصویر است.

از آنجا که نواحی ناهموار تصویر، از خصوصیات رنگ مشابه برخوردار هستند ( که برای چشم انسان در جستجوی ناسازگاریهای درون تصویر غیرمحسوس است) از این نواحی به عنوان بخش های ایده ال جهت چعل کپی-انتقال استفاده می شود.

از عملیات محوسازی برای کاهش اثر اختلافات مابین ناحیه اصلی و ناحیه چسبانده شده استفاده می شود.

در این مثال تصوویر سمت چپ از طریق تکرار الگوهای دود، جعل شده است.

جعل کپی-انتقال دارای سابقه ی طولانی است. در قدیم اینکار جعل سخت بوده اما امروزه با تلاش کم و یا هیج چچیزی اینکار امکان پذیر است. با توجه به تهیه ی تصویر، پردازش و دستگاههای متعدد مقرون به صرفه و بسیار با استفاده از ابزارها می توانند اینکار را انجام دهند. بنابراین بدون هیچ مشکلی و به سرعت می توان به تغییر تصاویر بدون هیچ نشانه ی بصری اینکار را انجام داد.

این وضعیت همراه با انتقال گسترده از اینترنت انجام می شود. جامعه اعتماد به نفس خود را در تصاویر دیجیتال از دست داده است به ویژه هنگامی که آنرا به داده های حساس مانند پرونده های پزشکی، اخبار و ... استفاده می شود. در میان حوادث مختلف، جعل کپی-انتقال تاثیر زیادی بر اعتماد عموم مردم گذاشته است.


منبع:

A Survey of Partition-Based Techniques for Copy-Move Forgery Detection

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.